Generator problemen!
Dit stukje is interessant voor alle Triumphs, niet alleen de Dolomite Sprint gebruikt dit model!!!
De reden van dit
onderzoekje was, dat een zo goed als nieuwe orginele Lucas generator
tijdens de
training op Zolder in 2002 de geest had gegeven. De daar 's-avonds nog
gemonteerde
nieuwe Lucas generator (geleend van Maurice Vesters, waarvoor hartelijk
dank!)
gaf helaas ook na 8 ronden de geest, waardoor Hans Veldkamp op een
schitterende vijfde plaats liggend, tot
stilstand kwam tijdens de race.
Hoewel ik al een
hele
poos een gegrond wantrouwen in de huidige producten van Lucas had deed
dit de
deur dicht.
Nadat we al enige jaren geleden de startmotoren hadden vervangen door exemplaren van Quarter Master uit Amerika (slechts 3 kg en ontworpen om een dikke V8 te starten), was dit het moment om ook afscheid van de generators te nemen.
Thuis gekomen heb ik
eerst een opstelling gemaakt op de draaibank om al mijn generators te
testen en
te kijken of er nog reparabele exemplaren tussen zaten. Ten eerste de
geleende welke het opgaf, deze laadt niet, ook bij hogere toeren.
Vreemd genoeg
blijft het laadstroom lampje uit, ook als de generator niet draait. De
andere uit de
Heritage doos werkte elektrisch goed maar heeft een zwaar punt in de
lagering. Na wat heen en weer
draaien werd dit minder, en aangezien er weinig tijd tussen Zolder en
de
volgende race op de Nürburgring was heb ik deze wel gemonteerd, en
heeft dat
ook goed gewerkt in Duitsland. (zie nieuwsbrief)
Nadat ik al m’n
generators in kaart had gebracht, heb ik contact gehad met de firma
Kühne,
notabene de officiële importeur van Lucas elektrische en diesel delen,
om nog
enkele wissel delen te kopen om 2 of 3 generators weer op te bouwen
voor onze
gewone Dolomites.
Tot m’n grote verbazing wordt de hele generator range door de importeur niet meer gevoerd, noch onderdelen hiervan, dus bijvoorbeeld diode-bruggen zijn ook niet meer leverbaar.
Ik heb toen meerdere startmotor- en generator- revisiebedrijven gebelt, en iedereen vertelde me hetzelfde verhaal. Dat komt er op neer, dat dit type ook veel op oude landbouw trekkers is toegepast en nu wordt vervangen door (eerst een andere Lucas) en tegenwoordig een Bosch exemplaar dat zelfs 70A levert, i.p.v. de 40A van de Lucas. Na nog wat meer uitzoekwerk blijkt het Bosch exemplaar niet door Bosch maar door een andere firma ) - die alleen maar generators maakt - o.a. voor Bosch gemaakt te worden, en ook nog eens voor een heel sterke prijs.
![]() |
![]() |
Ik heb er direct één
gekocht, past prima, orginele 3-contact stekker past, maar er is ook
nog een
extra B+ aansluiting in de vorm van een M6 boutje waar zo een oogje aan
kan!
De as is ook dikker,
17mm waardoor de lagers uiteraard ook dikker zijn en veel langer mee
gaan.
Een nieuwe, dus niet fabrieks gereviseerd, maar ECHT NIEUW, komt op slechts euro 120 (excl. Btw
Voor de racers hebben we nu heel kleine Nippon Denso generators toegepast, 45A, en iets zwaarder dan 2kg. Deze passen niet zonder meer, en zijn dus niet bruikbaar als vervanger voor een gewone auto. Hiervoor heb ik eerst een speciale beugel moeten ontwerpen waardoor hij nu bijna op de motorsteun zit, en de V-snaar nog maar 75cm lang is.
![]() |
![]() |