Generator problemen!

Dit stukje is interessant voor alle Triumphs, niet alleen de Dolomite Sprint gebruikt dit model!!!

De reden van dit onderzoekje was, dat een zo goed als nieuwe orginele Lucas generator tijdens de training op Zolder in 2002 de geest had gegeven. De daar 's-avonds nog gemonteerde nieuwe Lucas generator (geleend van Maurice Vesters, waarvoor hartelijk dank!) gaf helaas ook na 8 ronden de geest, waardoor Hans Veldkamp op een schitterende vijfde plaats liggend, tot stilstand kwam tijdens de race.

Hoewel ik al een hele poos een gegrond wantrouwen in de huidige producten van Lucas had deed dit de deur dicht.

Nadat we al enige jaren geleden de startmotoren hadden vervangen door exemplaren van Quarter Master uit Amerika (slechts 3 kg en ontworpen om een dikke V8 te starten), was dit het moment om ook afscheid van de generators te nemen.

Thuis gekomen heb ik eerst een opstelling gemaakt op de draaibank om al mijn generators te testen en te kijken of er nog reparabele exemplaren tussen zaten. Ten eerste de geleende welke het opgaf, deze laadt niet, ook bij hogere toeren. Vreemd genoeg blijft het laadstroom lampje uit, ook als de generator niet draait. De andere uit de Heritage doos werkte elektrisch goed maar heeft een zwaar punt in de lagering. Na wat heen en weer draaien werd dit minder, en aangezien er weinig tijd tussen Zolder en de volgende race op de Nürburgring was heb ik deze wel gemonteerd, en heeft dat ook goed gewerkt in Duitsland. (zie nieuwsbrief)

Nadat ik al m’n generators in kaart had gebracht, heb ik contact gehad met de firma Kühne, notabene de officiële importeur van Lucas elektrische en diesel delen, om nog enkele wissel delen te kopen om 2 of 3 generators weer op te bouwen voor onze gewone Dolomites.

Tot m’n grote verbazing wordt de hele generator range door de importeur niet meer gevoerd, noch onderdelen hiervan, dus bijvoorbeeld diode-bruggen zijn ook niet meer leverbaar.

Ik heb toen meerdere startmotor- en generator- revisiebedrijven gebelt, en iedereen vertelde me hetzelfde verhaal. Dat komt er op neer, dat dit type ook veel op oude landbouw trekkers is toegepast en nu wordt vervangen door (eerst een andere Lucas) en tegenwoordig een Bosch exemplaar dat zelfs 70A levert, i.p.v. de 40A van de Lucas. Na nog wat meer uitzoekwerk blijkt het Bosch exemplaar niet door Bosch maar door een andere firma ) - die alleen maar generators maakt - o.a. voor Bosch gemaakt te worden, en ook nog eens voor een heel sterke prijs.

Ik heb er direct één gekocht, past prima, orginele 3-contact stekker past, maar er is ook nog een extra B+ aansluiting in de vorm van een M6 boutje waar zo een oogje aan kan!

De as is ook dikker, 17mm waardoor de lagers uiteraard ook dikker zijn en veel langer mee gaan.

Een nieuwe, dus niet fabrieks gereviseerd, maar ECHT NIEUW, komt op slechts euro 120 (excl. Btw

Voor de racers hebben we nu heel kleine Nippon Denso generators toegepast, 45A, en iets zwaarder dan 2kg. Deze passen niet zonder meer, en zijn dus niet bruikbaar als vervanger voor een gewone auto. Hiervoor heb ik eerst een speciale beugel moeten ontwerpen waardoor hij nu bijna op de motorsteun zit, en de V-snaar nog maar 75cm lang is.

 

<back>