Lumenition Advanced Ignition Technology

Een electronische ontsteking met optisch oog werkt altijd storingsvrij!

  • LUMENITION Optronic (met optisch oog en vlinder voor onderbreking)
  • Magnetronic (schijf met magneet onderbreking)
  • Toerenbegrenzer
  • Bougie- en bobinekabels

Hieronder wordt het standaard leveringsprogramma van Lumenition besproken.

 

 

(continiuosly under construction!)

En wat er niet standaard is, kunnen we maken.....

Bijvoorbeeld in deze Bosch verdeler met dubbele punten van een zeer zeldzame Alfa 6C 1900GT!

Of de Dyno testen van een Bentley Speed Six, een toch niet veel voorkomende klassieke automobiel!

Een andere exoot was een Lotus Eight, niet alleen heel apart, maar ook nog eens super zeldzaam (en goed onderhouden) !!

De recentste toevoeging is deze Peugeot 504 coupé, wij hebben intussen al een behoorlijk aantal van deze probleem verdelers met dubbele punten omgebouwd, en ook veel andere electronische / electrische problemen opgelost!

     
 

LUMENITION ONTSTEKING SYSTEMEN
vervangen conventionele ontstekingen met contactpunten.

Een Lumenition ontsteking voorkomt problemen met contactpunten, die kunnen leiden tot:

  • Moeilijk starten
  • Verlies van vermogen
  • Hoog brandstof verbruik
  • Onregelmatige stationairloop
  • Slecht accelereren
  • Snel afslaan
   

Installatie van een Lumenition systeem is even eenvoudig als het monteren van contactpunten. Er zijn geen modificaties nodig. Normaal gesproken wordt de installatie uitgevoerd binnen 5 kwartier. Mocht u ooit weer gewone contactpunten willen hebben - bijvoorbeeld om de auto in orginele staat terug te brengen, dan is dat geen enkel probleem. Eénmaal gemonteerd is het systeem onderhoudsvrij en hoeft het ontstekingstijdstip niet telkens opnieuw ingesteld te worden.

 

Hoe werkt het?

In plaats van het gebruik van een mechanische contactset, gebruikt Lumenition 3 belangrijke basiselementen:

 

   

 

 
 
  Draaiende rotor en werking van het optische oog  

 

  1. Een optische schakelaar (gemonteerd in de verdeler)
Een infrarood licht wordt ontvangen door een silicone foto transistor. Deze lichtstraal wordt onderbroken door een kunststof "vlinder" die op de verdeleras is gemonteerd en een onderbrekerblad heeft voor elke cilinder. De vlinder wordt niet belemmerd door licht, vuil en dampvorming. De optische schakelaar is op dezelfde verdelerplaat gemonteerd als waarop de contactpunten waren bevestigd, zodat vacuum- en centrifugaalvervroeging onveranderd blijven.

Er zijn 2 optische systemen:

  1. Het optronic systeem
  2. Het performance systeem
     
De krachtmodule (PMA 50 of PMA 60)

Deze module ontvangt de elektronische puls van de optische schakelaar en gebruikt een interne,  high power "Darlington"-transistor, die de bobine aanstuurt. De exacte plaats van  de "vlinder" bepaalt het ontstekingstijdstip; de contacthoek wordt bepaald door de breedte van de onderbrekerbladen op de vlinder.

klik hier voor een overzicht per verdelermerk.  De meest gangbare kits zijn direct te bestellen in onze webshop

 

 

 

  De performance module (in combinatie met performance bobine)

Deze performance module werkt gelijk aan bovenstaande, maar is speciaal ontwikkeld voor toepassingen, die een nog beter resultaat verlangen.

Denk daarbij aan sterkere motoren, maar ook o.a. rally en race-toepassingen.

klik hier voor de installatie handleiding voor de PMA50 / CEK150  (PDF)

Classic style montagebeugel (MK006)


Is het onmogelijk of vindt u het "esthetisch onverantwoord" om in de beplating van uw auto te boren om de Lumenition ontstekingsmodule vast te zetten?

Geen nood!

  • Speciaal hiervoor is een beugel ontworpen, die onder de bobine geplaatst wordt, op exact dezelfde montagepunten als die van de bobine
  • De module wordt op de (gegalvaniseerde, dus roestvrije!)  beugel geplaatst, zodat de module boven/tegen de bobine ligt.
   

Ook voor 2-cilinder motoren zijn er best mogelijkheden! Is er geen kit, dan maken we er toch gewoon één? (bijvoorbeeld leverbaar voor diverse klassieke DAF en NSU modellen!!

Naast één van de bovengnoemde systemen heeft u een montageset (FK-kit) voor montage in de verdeler nodig.
De optische schakelaar moet op een exacte positie in de verdeler gemonteerd worden. Dat gebeurt met behulp van een speciaal samengesteld, vaak speciaal voor de verdeler gefabriceerd montagesetje (beugels, schroeven, hoezen, rubber thules enz.). In bijna alle gevallen hoeven er geen permanente wijzigingen plaats te vinden in de verdeler. Voor de montage is geen speciaal gereedschap nodig. Omdat elke verdeler van binnen anders is, is voor vrijwel elk type verdeler een aparte montageset nodig. Er zijn sets leverbaar voor Lucas, Bosch, Ducellier, Motorcraft, AC Delco en vele andere merken!

 

 

 

Een paar voorbeelden:

  • Lucas 22D/23D/25D 4&6 cilinder = FK116
  • Lucas 35D8 verdeler = FK114
  • Bosch 231 verdeler op Porsche, VW etc. = FK221
  • Lucas 45D4 verdeler (o.a. MGB & Triumph) = FK117
 
klik hier voor een uitgebreid overzicht van de 
verschillende Lumenition toepassingen (PDF)
 

Austin Healey Lucas verdeler met optronic ontsteking

     
 

Daarnaast is er nog een simpeler uitvoering met een onderbreking door middel van een ronde schijf met kleine magneetdelen.

De Magnetronic is leverbaar voor o.a. (een beperkt aantal) Bosch 4-cyl. verdelers (Porsche, VW), alsmede Lucas 25D4, 45D4, 25D6 en 45D6. Wanneer uw verdeler in aanmerking komt, is dit een voordeliger oplossing, welke op een standaard auto gebruikt kan worden

 

 

 

 

 

 

Lees uw bougie: klik hier voor een overzicht van veel  voorkomende bougiekleuren en de betekenis daarvan
 

Vergeet ook uw bougie- en bobinekabels niet!

 

 

 

Meer weten?

Wanneer u de gevraagde info niet in onze Webshop  vindt, bel dan met (0524) 562507 !

  TOERENBEGRENZER (ERL-V)
Geeft complete protectie, maar laat de motor het volledige vermogen leveren totdat het ingevoerde maximum toerental bereikt is. De begrenzer is voornamelijk ontworpen om motorschade te voorkomen, bijvoorbeeld bij het missen van de juiste versnelling.

De Lumenition toerenbegrenzer

Het gepatenteerde karakter van de begrenzer ligt aan zijn mogelijkheid om overslaan van de bougievonk te voorkomen onder elke omstandigheid.

De toerenbegrenzer kan gemonteerd worden op elke motor met een "inductietype" ontsteking (zowel contactpunt- als elektronische ontsteking). Dit systeem kan niet gebruikt worden in combinatie met een multivonk-, magneet- of vliegwieltype ontsteking.