develop your own website

Ontsteking

De meest voorkomende stoorzender in uw installatie

Het functioneren van een accu-bobine installatie is afhankelijk van veel componenten, zorg dat deze in orde zijn!
Vaak is een conventionele ontsteking bij de tegenwoordige brandstof niet meer afdoende, in veel gevallen is het mogelijk veel betere prestaties te behalen met een elektronische ontsteking, wij zijn daar dan ook absoluut voorstander van.
Tegenwoordig wordt voor veel verdelers van na 1960 een kant en klaar elektronische verdeler door 123-ignition gemaakt, het assortiment is vooral toegespitst op Lucas, Bosch en Ducellier verdelers. U vindt deze in onze webshop
Vanwege de hoeveelheid potentiële klanten is het duidelijk, dat niet voor elke verdeler een 123 oplossing gemaakt zal gaan worden, in zo'n geval is vaak ombouw met behulp van een Lumenition optronic unit wel mogelijk. Vraag naar de mogelijkheden via ons informatieformulier, of kijk in onze webshop of er een kant-en-klaar oplossing leverbaar is.

Lumenition Optronic

Vervangt conventionele ontsteking met contactpunten

Een Lumenition ontsteking voorkomt problemen met contactpunten, die kunnen leiden tot:

Moeilijk starten
Verlies van vermogen
Hoog brandstof verbruik
Onregelmatige stationairloop
Slecht accelereren
Snel afslaan.

Hoe werkt het?
In plaats van het gebruik van een mechanische contactset, gebruikt Lumenition 3 belangrijke basiselementen:
-een optische schakelaar,
-een onderbrekingsvlinder,
-en een krachtmodule

De optische schakelaar 

gemonteerd in de verdeler

Een infrarood licht wordt ontvangen door een silicone foto transistor. Deze lichtstraal wordt onderbroken door een kunststof "vlinder" die op de verdeleras is gemonteerd en een onderbrekerblad heeft voor elke cilinder. De vlinder wordt niet belemmerd door licht, vuil en dampvorming. De optische schakelaar is op dezelfde verdelerplaat gemonteerd als waarop de contactpunten waren bevestigd, zodat vacuum- en centrifugaalvervroeging onveranderd blijven.

De krachtmodule

 (PMA 50 of PMA 60)

Deze module ontvangt de elektronische puls van de optische schakelaar en gebruikt een interne, high power "Darlington"-transistor, die de bobine aanstuurt. De exacte plaats van de "vlinder" bepaalt het ontstekingstijdstip; de contacthoek wordt bepaald door de breedte van de onderbrekerbladen op de vlinder.

Er zijn 2 optische systemen:
het PMA systeem &
het CEK performance systeem

Het performance systeem

Voor een nog sterkere vonk

Er zijn 2 optische systemen:
Het optronic systeem (PMA), en het performance systeem (CEK), met speciale laag ohmige performance bobine

Deze performance module werkt gelijk aan de PMA krachtmodule hiernaast, maar is speciaal ontwikkeld voor toepassingen, die een nog beter resultaat verlangen.

Denk daarbij aan sterkere motoren, maar ook o.a. rally en race-toepassingen

Lumenition Magnetronic

Voordelige optie

Daarnaast is er nog een simpeler uitvoering met een onderbreking door middel van een ronde schijf met kleine magneetdelen.

De Magnetronic is leverbaar voor een beperkt aantal Bosch 4-cyl. verdelers (Porsche, VW, Saab), alsmede Lucas 25D4, 45D4, 25D6 en 45D6. Wanneer uw verdeler in aanmerking komt, is dit een voordeliger oplossing, welke op een standaard auto prima gebruikt kan worden

123 ignition

Simpel en effectieve drop-in unit

Het mooist is natuurlijk een kant en klare elektronische verdeler, zoals deze inmiddels voor een groot aantal verdelers in Nederland door 123 ignition wordt ontwikkeld.
Voor veel modellen is er een kant-en-klaar model, maar er is ook een programmeerbare versie leverbaar, wanneer uw motor afwijkt van standaard.