Helaas is het inmiddels nodig, een aantal voorwaarden voor te restaureren materiaal in te stellen. Dit dient ter voorkoming van enorme teleurstelling uwerzijds, omdat de prijs 200% hoger kan uitkomen dan begroot, en ter voorkoming van het uitvoeren van werkzaamheden onzerzijds, terwijl u daar achteraf misschien geen behoefte aan had gehad.
Een prijsopgave vooraf is altijd een inschatting, daarbij gaan wij uit van complete, gangbare carburateurs, waarbij geen onderdelen missen en/of onherstelbaar beschadigd zijn. Blijken delen die normaliter hergebruikt worden in het werk wel beschadigd en/of onbruikbaar, dan heeft dat uiteraard invloed op onze inschatting.
Wij namen vanaf 2014 in de zomermaanden al geen restauratie-werk meer aan, dit kon alleen nog maar in de wintermaanden, dus vanaf september. Het is onmogelijk om onze testwerkzaamheden en liefhebberijen in de zomer te combineren met restauratie, omdat het overgrote deel van de voertuig-eigenaren door onzorgvuldige planning dan te veel haast heeft, waarbij wij de door ons gewenste kwaliteit bij restauratie niet kunnen waarborgen.
Haastige spoed is zelden goed, zo ook haast bij de restauratie van de carburateurs van uw geliefde klassieker.
Vanaf 2023 worden opdrachten uitsluitend nog aangenomen indien Hans daar zin in heeft, inmiddels is ook hij op een leeftijd aangeland dat zijn eigen liefhebberijen voorrang krijgen, en dat een aantal eigen projecten, die altijd achteraan de rij kwamen, nu toch echt eens klaar moeten om er in de volgende zomer mee te kunnen rijden (2 motoren, 2 auto's).
In de wintermaanden wil hij best leuke carburateur restauratie opdrachten uitvoeren, maar Hans - die inmiddels de gerechtigde pensioenleeftijd al ruim gepasseerd is - heeft aangegeven dat korte termijn revisie (effe dit of dat, en altijd de rotklusjes) en schoonmaak-beurten (effe ultrasoon) niet meer zijn voorkeur hebben.
U kunt kunt natuurlijk altijd uw wensen per email kenbaar maken, graag vergezeld van een aantal duidelijke foto's van uw project, hieraan wordt dus pas na de zomer begonnen, ALS en WANNEER dit ons een leuke, aanvaardbare en uitvoerbare klus lijkt.
Buiten de merken SU (Skinners Union), Zenith/Stromberg en specifieke Weber modellen restaureren wij geen carburateurs meer van voertuigen met een bouwjaar na 1960, Voor een aantal van deze populaire "klassiekers" is nog steeds een nieuwe vervangende Weber carburateur leverbaar, een reparatie/restauratie van een oud model valt vaak veel duurder uit dan de prijs van een nieuwe replacement, kijk in de webshop of vraag ons advies.
Er zijn een aantal carburateurs die wij NIET (meer) acceptabel vinden voor restauratie. Deels door de slechte kwaliteit van het basismateriaal, deels door de verkrijgbaarheid van onderdelen, deels omdat restauratie in veel gevallen veel te duur wordt t.o.v. de marktwaarde van de originele auto, en deels omdat wij dat gewoon heel vervelend materiaal vinden om aan te werken, en daar geen zin meer in hebben.
Over het algemeen geldt dit voor carburateurs van voertuigen van na 1960 (uitgezonderd SU en Zenith/Stromberg (UK), tenzij dit een duidelijk LPG verleden heeft).
De volgende merken/soorten vinden wij niet meer acceptabel voor reparatie of restauratie: Aisan, Carter, FoMoCo, Edelbrock, Hitachi (behalve de SU-kopieën), Holley, Keihin, Mikuni, Nikki, Pierburg, Rochester, Dell'orto, alsmede Solex (uitgezonderd de Solex 44PHH -Mercedes en Alfa-carburateurs), alle sportcarburateurs, tenzij dit Weber is en de carburateurs voor de taxatiewaarde van het originele voertuig een toegevoegde waarde hebben.
Voor veel van deze merken kunt u nog wel servicemateriaal of een vervangende Weber carburateur via onze webshop bestellen, maar ook dat aanbod wordt langzamerhand kleiner.